White 3Lite fatbike kokemuksia

pori-fatbiking

Minulta on useaan otteeseen kyselty kokemuksia kyseisestä pyörästä. Pyörällä on nyt ajeltu noin vuosi lähes kaikenlaista ajoa niin ajattelin hieman purkaa ajatuksia myös muille. Pyörä on täysin vakio tankotuppeja lukuunottamatta. White on ollut tietyllä tavalla suunnan näyttäjänä fatbiking saralla tuodessaan markkinoille näitä edullisempia malleja. Itse maksoin pyörästä 799e. Halvimmillaan pyörä oli black friday tarjouksessa 6.11.15 520e. Suositushinta pyörälle on 999e.

Fat bike ethic dilemmaPyörä toimitettiin 99%:sesti koottuna,  pienet kiristelyt ja ohjainkannattimen säädöt jäivät asiakkaan tehtäväksi. Itse ajan kaikki spacerit kannattimen alla sekä kannatin flipattuna pystymmän ajoasennon saamiseksi. Polkimina on shimano 520 lukkopolkimet. Olen tykästynyt niihin talvikäytössä avonaisen rakenteen ansiosta, koska lumi ei jää polkimeen. Alkuperäiset tankotupit ovat kehnot ja ilman lukkokiristystä, joten laitoin ihan turvallisuudenkin takia välittömästi uudet Spessun slimit. En ajaisi ilman lukkotuppeja metriäkään. Talvella ohuet tupit ovat hanskojen kanssa parhaat. Tangossa on hieman sweeppiä taaksepäin sekä todella maltillinen nousu. Tanko on riittävän leveä ainakin itselleni.

Tarkastin rungon ja totesin työn laadun hintalaadultaan hyväksi. Geometria on omaan ajotyyliin sopiva. Suunnittelukin on onnistunut ja erityisesti etuhaarukka istuu runkoon hyvin. Rungossa on jäykistinvahvike viistoputken yläpäässä, joka on rungon ainoa marginaalinen suunnitteluvirhe. Vahvikkeen hitsaamattomat saumat kerää likaa ja lika aiheuttaa narinaa rungon joustaessa. Avonaisille saumoille on tarkoituksensa. Hitsaamattomat saumat mahdollistavat rungon elävyyden. Kohtiin voi laittaa elasisen kittisauman jälkikäteen. Pyörään suositellaan käyttäjien puolesta poraamaan keskiön alaosaan vedenpoistoreikä. Rungossa on halvaksi perus 7005 alumiinirungoksi todella mukava flexi. Runkokokoni on S eli n 15.5″. Pieni runko on hieman jäykempi isoa, joten jäykkyyttä ja flexiä en voi verrata isompaan runkokoon. Itse olen 70 kiloinen ja 173cm pituinen ajaja ja rungon elävyys on sopiva moonipuoliseen käyttöön.

yyteri-beach-fatbikeOsasarja on yllättänyt toimivuudellaan. Acera X vaihtajat toimivat hyvin eikä toimintahäiriöitä ole ollut. Takavaihtaja on Deore ja etuvaihtaja SramX5, molemmat toimivat yhä. Asia on saanut ajatuksia siitä, että tarviko fatbike tosiasiassa parhaimpia osasarjoja varsinkaan peruskäytössä. Takavaihtajan toimintaan vaikuttaa varmasti pehmeiden renkaiden jousto, jolloin takavaihtaja ei hypi niin paljoa normaalin hardtailin tapaan. Jarrut ovat Shimanon halppislevyt ( BR-M355 w/Rotor SM-RT56) ja ne ovat pyörän heikoin lenkki. Jarruissa ei yksinkertaisesti riitä fatbike renkaille tehoa edes talvella. Tuntuma on huono kaikilla keleillä sekä norsun töräukset rikkovat ikävästi metsän hiljaisuuden. Kesällä jarrut jopa keittävät alamäkiajossa jolloin niiden teho katoaa olemattomaksi. Vanteet ovat kestäneet melkoisia iskuja. Vanteissa on luhmuja ja kolhuja, mutta yllätykseksi ne on suorat eikä pinnoja ole paljoakaan tarvinnut kiristellä. Jalco vanteille on vaikea saada istumaan rengasta erityisesti vakiokumeja VEE Rubber Snow Shoe 26 x 4.5″ renkaita. Itse käytän sisäkumeja ja kesällä kumeja on mennytkin puhki useamman kerran, kun kivi on lyönyt vanteelle, vaikka käytän maksimipaineita. Litkutusta en ole tehnyt, koska en luota renkaan pysymiseen näillä vanteilla ja matalimmilla paineilla.

Renkaat jakavat ainakin foorumikeskustelujen perusteella kokemuksia. Renkaiden yliohjaantuvuusominaisuus on todella häiritsevä asfaltilla tai sorallakin. Vaaralliseksi asian tekee ominaisuuden korostuminen vauhdin lisääntyessä. Itse en ole pyörää ostanut kyseisille pinnoille ajettavaksi, joten omasta mielestä renkaat ovat todella hauskat. Lumella pidän erityisesti juuri yliohjaavasta ominaisuudesta. Renkaissa on looginen pito ja ne on hauskat ja helpot ajaa pienessä driftissä. Matala runko, pysty ajoasento sekä yliohjaavat loogisesti pitävät renkaat ovat yhdistelmä mistä itse pidän jäykkäperäisessä pyörässä erityisesti talviajossa. Pyörän käsittely on nopeaa. Nopeutta lisää fatbikeksi lyhyt wheelbase. Renkaat ovat hyvät kompromissit lumessa ja kesäisillä tai talvisilla poluilla ajamiseen. Talvella tulee käytettyä etuvaihtajaakin useammin kuin takavaihtajaa ja siksi ei 2x systeemi ole päässyt häiritsemään. Ajan mielummin raskaalla välityksellä ja tilanteen vaatiessa reilusti keveämpää saa etuvaihtajalla nopeasti välityksen kevyeksi.winter-fatbiking

Ajossa pyörä tuntuu kevyemmältä kuin se oikeasti on. Pyörää pystyy paiskomaan mutkasta toiseen ja keulaa on helppo keventää. Pyörällä on helppo hyppiä ja olenkin hyppinyt sillä lumilautahyppyreistä talvella sekä kesällä edurotyyppisien reittien varrella olevista hyppyreistä. Vauhdin kasvaessa alamäki/endurotyyppisessä ajossa rungon jousto-ominaisuudet tulevat vastaan. Runko on liian löysä aggressiiviseempaan ajoon, jolloin tuntuma pyörään katoaa. Käytettyjen komponenttienkin suhteen olisin hieman varauksellinen esimerkiksi renkaiden pikalinkkujen kestävyyden suhteen.

havumaki-fatbike lamminpaa-trails

Liteä kohtaan en ole ajaessa tuntenut säälimistä enkä sitä ole säästellyt kuralta tai hiekalta tms. mikä osittain tuo ajamiseen vapautta. Fillarilla onkin ajeltu melko huolettomasti Yyterin rantahietikoilla ja jopa meressä 🙂 (kelluu!!). Osia mielestäni ei ole järkevä lähteä uusimaan uudesta vaan ajaa kiinni olevat loppuun säälimättä ja uusia sitten tarpeen mukaan. Mikäli pyörää käyttäisi enemmän yleispyöränä niin silloin uusisin jarrut ja renkaat. Mikäli pyörää lähtee uudesta päivittämään niin sen edullisuusidea katoaa ja välimatka muihin vaihtoehtoihin pienenee.

yyteri-fatbike

Yhteenvetona voisin sanoa, että pyörässä on vastinetta rahoille mikäli sen ostaa tarjoushinnalla. Pyörällä on helppo ajaa ja sitä on helppo käsitellä. Pyörä tuntuu nopeammalta ajaa kuin onkaan. Pyörästä ei löydy varsinaisesti mitään negatiivista jarruja lukuun ottamatta. Pyörä on kestänyt välillä rajuakin paiskomista. Jos etsisin pyörää fatbikeretkeilyyn niin poistaisin Liten vaihtoehdoista monestakin syystä. Järkevän kokoinen runkolaukku ei mahdu S runkoon kunnolla ja tehtaan kokonaisuus on liian painava retkipyöräksi. Jos etsisin pyörää sorateiden ajoon tai työmatka-ajoon tai vastaavaan niin en pitäisi Liteä hyvänä vaihtoehtona renkaiden ja jarrujen takia. Ryömimiseen taas Lite ei ole siittä hyvä, että taakse ei saa riittävän leveää rengasta varsinkin jos samalla rengastuksella haluaa ajaa teknisempää ja kovempivauhtisempaa polkua. Vakio Lite sopii parhaiten talvipyöräksi teknisempään ja erityisesti hauskaan ajoon ilman kelloa vastaan ajamista alle 4.8″ renkailla. Itse olen ajanut pyörää Surly Nate renkaalla ja alkuperäisillä Vee tireillä sekä Kenda Juggernaut Pro 4.0 alle 900g renkailla. Pyörä toimii hyvin porttiteoriana fatbikeilyyn ja mieltymysten selkeytyessä voi mieleiseen pyörään vaihtaa helposti sillä Whitessä on hyvä jälleenmyyntiarvo. Pyörä sopii myös sellaiselle, joka hakee normaalin maastopyörän (ja maastopyöräilyn) rinnalle Fatbikeä esim talviajoihin. Mikäli pidät matalasta lyhyen wheelbasen pyöristä niin ajoasennon ja ajotyylin löytäminen on helppoa Litestä. Satulageometria ei mene liikaa takarenkaan päälle ja satulakiskoissa on varaa säätää tarpeeksi eteen ja taaksepäin. Ohjainkannattimen flipautuksella ja spacereiden sijoittelulla on paljon merkitystä ajoasentoon. Edellä omat videot kyseisellä pyörällä ajeluista erilaisilla alustoilla.





Kategoria(t): Muut lajit Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: White 3Lite fatbike kokemuksia

  1. mikael sanoo:

    Superb; gratulation, that´s life and respectful fun in the nature. Thank´s for sharing – I like your life-style; sincerely, mikael from Austria.

Jätä kommentti