Fatbike Fuerteventura

Fatbiking Fuerteventura

fuerteventura-fatbikePelkästään fatbikeilemään Fuerteventuralle ei kannata lähteä sillä siihen lajiin parempiakin kohteita löytyy. Fatbikeilyn voi yhdistää muihin saarella tapahtuviin harrastuksiin, itsellä lainelautailuun. Lainelautailussa voi tulla flattipäiviä jolloin ne on helppo siirtää fättipäiviksi. Talvikaudella Fuerteventuralla ei ole flättipäiviä. Fuerteventura onkin ainakin itselle sellaisessa kulttimaineessa, koska aloitin lainelautailun siellä tasan 20 vuotta sitten. Pelkästään Fuerteventuralle ja Kanarian muille saarille onkin tultu tehtyä lähes 50 reissua surffikärpäsen purettua 1997.

Reitit ja maasto

vulcan-calderonFuerteventuran saaren maasto on erityislaatuinen ja soveltuu hyvin fatbike maastopyöräilyyn. Saaren pinnat koostuvat pääasiassa Saharan hiekasta ja laavahiekasta, mutta metsikköosuuksia saarelta ei löydä eikä siten juurakkoakaan. Saarella on paljon merkattuja maastopyöräreittejä. Polkujen ja reittien ulkopuolella joko ei saa ajaa tai se on mahdotonta, Mahdottomaksi siittä tekee joko karu laavakivirakka tai herkkä luonto. Luonto on myös suojattu kansallispuistostatuksella tai erikseen kieltomerkeillä. Pyöräreitit ovat suurimmaksi osaksi helppoja ajettavia muutamia kivikko-osuuksia lukuunottamatta. Pyöräreitistö polkuilee aavikoilla ja tulivuorten rinteillä ja välillä kraaterienkin reunoilla. Itselle oli yllätys kraaterien jyrkät sisäreunanteet, välillä oli jopa suoraa pudotusta. Kovalla tuulella tai puuskan sattuessa reitti voi muuttua jopa vaaralliseksi. Ilman muuttuessa sumuiseksi voi lenkistä tulla yllättävänkin pitkä. Juomaa kannattaakin varata mukaan vähintää kaksi kertaa enemmän kuin ajattelee tarvitsevansa eikä pelkästään eksymisen tai harhaan ajojen takia. Kuumuus voi olla tulivuoren auringonpuoleisilla seinämillä tuskaista. fuerteventura-bike-trailsPolkujen pinnat ovat kovia ja teräviä kiviäkin on reiteillä, joten pumppu ja paikkasarja on pakollinen varuste juoman ja kypärän lisäksi. Monesti siirryttäessä tulivuorelle ajamaan, reitti muuttuu ainakin osittain laavakivimurskaiseksi. Murska muistuttaa Leca-soraa ja pölyää melkoisesti. Erityisesti alamäkeen ajettaessa mutkissa saa olla tarkkana, sillä kivet muodostavat renkaan alle laakerimaisen patjan, jolloin mutka saattaa helposti mennä kohtalokkain seurauksin pitkäksi. Sateella laavapöly ja siinä oleva humus muuttuvat taikinamaiseksi velliksi, joka takertuu renkaaseen. Aavikkomaisilla pinnoilla lähellä Cotilloa on maasto tämän kaltaista, jopa lähellä hiekkadyynejä. Suosittelisin rengasvalinnaksi jotain erittäin karkeakuviollista rengasta kuten Surly Nate tai 45NRTH Hüsker Dü.

Spotit

Pohjoisessa Corralejossa ja Cotillossa voi ajella hiekkadyyneillä ja tulivuorilla (Vulcan Calderon Hondo). Saaren eteläosalla on enemmän perinteistä vuoristopätkää (Las Playitas) ja hiekka-aavikkopätkiä (Cofete) sekä aivan etelässä Jandian tasaiset hiekkarannat. fuertevantura-fat-bikePienimuotoiset osaksi rakennetut trailsit kallistettuine mutkineen ja hyppyreineen sekä droppeineen löytyy Vulcan Calderon tulivuoren esimmäisen osan länsipuolen tasanteen kohdalta. Vulcan Calderon reitille löydät Lajaresin kylästä noin 500m matkan päästä Majanicholle menevän tien varresta, jossa opaste vaellusreitistä. Jos tykkää ajella sorateitä niin kannattaa ihan maisemien vuoksi ajella El Cotillosta rantoja pitkin Corralejoon päin tai päinvastoin.

Vuokrapyörä KHS Fatbike 4 season 500, orange

fuerteventura-volcanoVuokrasin pyöräni Tarpons Bay surffiliikkeestä El Cotillosta. Palvelu oli erinomaista ja pyöriä oli eri kokoisia saatavilla. Pyörät vaikuttivat huolletuilta. Hintaan kuului paikkasarja sekä pumppu ja kypärä. Kypärä oli BMX mallinen ja musta eli kuuma. Itse en osta koskaan mustaa kypärää. KHS pyöränä oli melko neutraali. Pyörää ei voi sanoa millään osa-alueella huonoksi eikä erityisen hyväksikään. Vuokrapyörän valintaan vaikutti yleiskunnon lisäksi ajoasento, joka löytyi omiin mittoihini vain satulan korkeutta säätämällä. KHS:ssä yläputki nousee jyrkästi ja ajoasento on melko pysty. Runko muistuttaa yläputken osalta erehdyttävästi 9zero7 sarjan fatbikejä. Väitänkin, että kyseinen runkoputkisto on klikkaamalla valittavissa eräältä taiwanilaiselta pyörätehtaalta. Takahaarukkaa on eri kuin 907, mutta senkin saa klikkaamalla valita cataloogista.  Ajoasennon ja rungon geon ansiosta pyörän hallinta oli helppoa ja eleetöntä. Neurtaaliksi pyörän hallinnan tekee osaltaan värinää vaimentava CrMo etuhaarukka. Alumiinihaarukka keventäisi pyörää, mutta samalla tekisi pyörästä ilmeisesti kovemman tuntuisen. Pyörä oli hieman painavampi kuin White Lite eli arvioisin noin 15-16 kiloa. Pyörä vaikutti hyvältä vuokrapyörältä, joka oli kompromissi lähes kaikessa. Tangot olivat omaan mieleen liian kapeat 70cm, mutta niihinkin tottui nopeasti. KHS oranssi 4 season 500 oli varustettu Alivio osasarjalla ja jarrut olivat tuttua tuntumaa Shimano halpissarjoista. Vaihteet toimivat hyvin, mutta 3 ratasta edessä oli turha, kahdella olisi pärjännyt ja painoakin olisi säästynyt. Itse en ostaisi KHS:ssää sillä en näe 895e summalle vastinetta. Vuokrapyöräksi se sopii mainiosti sillä se on kaiken kompromissi jopa geometrian suhteen.

Rengas Chaoyang Big Daddy 4.0 60 Tpi Wire

chaoyang-big-daddyKoska nykyiset halvemmat osasarjat ovat osoittautuneet toimiviksi niin mielenkiinto halpoja fatbike renkaita kohtaan on noussut. Big Daddyjä on alkanut näkymään ensiasennusrenkaana monessa halvemman sarjan fatbikeissä. Renkaat säädettiin ilman mittaria omalle ajotavalle sopiviksi. Ekaksi liian kovaksi ja siitä käsin ilmoja päästelemällä asteittain pehmeämmäksi. Renkaan ollessa mieleinen oli se kovalla alustalla yliohjaava, jopa yliohjaavampi kuin Veetire Snowshoe 4.5. Siirryttäessä pehmeälle hiekalle yliohjautuvuus laimeni ja rengas tuntui samanlaiselta kuin Snowshoe. Mutkiin ajettaessa soralla pitoa oli aavistuksen enemmän kuin Snowshoella. Kuvittelen, että renkaat kilpailevatkin samoilla ominaisuuksilla keskenään ja ovat halpa vaihtoehto sellaiselle kuskille, joka ei ajele pelkkiä asfaltti- tai sorapätkiä, mutta haluaa edullisen renkaan. Huomasin, että renkaiden kyljet olivat kuluneet huomattavasti nopeammin kuin varsinaiset nappulat. Renkaita ei vuokrausaikana puhjennut vaikka rengas kävi vanteellakin pari kertaa. Vanteet näyttivät huonoilta ja viimeistelemättömiltä ainakin sauman osalta.

 

Advertisement
Kategoria(t): Muut lajit, Travel Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s