Snowscoot ostajan opas

Snowscoot Jykk OneSnowscoottaus on laskettelun yksi urheilumuoto, jossa tavallaan yhdistyy lumilautailu ja BMX pyöräily. Snowscootissa on kaksi lautaa “renkaiden” tilalla yhdistettynä BMX pyörän kaltaiseen runkoon. Lautasetit (made by Burton factory, Austria) ovat suunniteltu siten, että etulauta on vähemmän kuin puolet takalaudan pituudesta. Laudat ovat inserttisysteemillä kiinni rungossa. Runko on suunniteltu siten, että laskija seisoo takalaudan päällä juuri oikeassa kohdassa. Lautaseteissä takasuksessa on leikkaavuutta ja tämä mahdollistaa snowscootin kääntymisen kallistamalla ja hieman tankoja kääntämällä. Snowscootti painaa laskuvalmiina noin 7.5kg-11.2 kg. Esimerkkinä Jykk Snowscoot One+ complete 8.5 kg (Primo BMX tanko). Snowscootin voi ostaa Suomesta laskuvalmiiksi koottuna Offshoresta. Offshore on toiminut Snowscootien parissa jo vuodesta 1997. Kokoamme myös custom Snowscooteja. Offshoresta voi myös ostaa lajivalmennusta, opetamme sinut laskemaan Snowscootilla. Offshoresta löytyy myös snowscoot suojia kuten housujen alle polvisuojia ja lonkkasuojia. Hyvät kengät snowscootiin on nämä.

Historiaa

Vuonna 1953 keksittiin ensimmäinen versio snowscootista. Se oli kapeilla suksilla varustettu malli kiinteällä ohjainkannattimella. Myöhemmin vuonna 1970 syntyi SkiBob niminen laite, jossa oli rungon yhteyteen liitetty penkki. Kapeat sukset ja penkki olivat esteenä monenlaisessa laskutyylissä eikä laitteella pystynyt riittävän hyvin kurvailemaan ja temppuilemaan. Sunn (ranskalainen maastopyörävalmistaja) aloitti ensimmäisenä virallisesti tehdastekoisen snowscootin valmistuksen vuonna 1991. Se oli lähes vastaava kuin tämän päivän snowscoot. Vuonna 1996 perustettu Snowscoot valmistaja Jykk Snowscoot kehitti runkoa ja lautamitoitusta sekä suhteita lopulliseen toimivaan kokonaisuuteen ja patentoi tuotteen sekä tuotemerkin Snowscoot® 1999. 2000-luvulle mentyä snowscootin kaltaisia yrityksiä syntyi useita, joista jäljellä on alkuperäisen Jykk Snowscootin lisäksi mm. 2008 perustettu IT sarl. Snowscootteja on myyty Suomessa noin 1300 kpl vuodesta 1997 Offshore fun equipmentin (www.offshore.fi) maahantuomina. Offshore on tuonut lajin Suomeen Verbieristä vuonna 1997. Suosituinta Snowscoottaus on Japanissa ja Etelä-Koreassa. Euroopasta löytyy paljon harrastajia (n20.000) Ranskasta ja Sveitsistä sekä Itävallasta. Volyymillisesti suosituin kausi on ollut 2008 ja vähiten suosituin 2000 ja 2020.

IMG_1456

Offshoresta löytyy myös vuokrasnowscooteja

Suomessa Snowscoottauksen suosio on noudattanut perinteisesti marginaalilajien sinikäyräää. Suosio vaihtuu noin 5vuoden sykleissä. Snowscoot tuo hiihtokeskuksiin paljon asiakkaita, myös sellaisia jotka eivät ikinä muuten lähtisi laskettelemaan. Useat mtb alamäkiharrastajat ovat ottaneet lajin vaihtoehtoiseksi talviharjoitteluksi.

Tällä hetkellä suosituin ja laadukkain Snowscoot merkki on Jykk Snowscoot http://www.snowscoot.co.jp/ .

Jykk snowscootin omistama patentti http://www.freepatentsonline.com/7104551.html

Snowscootit myy Suomessa www.offshore.fi

Runko yleisesti

ss_A_skyblue1Snowscootin käyttötarkoituksen boardsettien lisäksi määrää runkotyyppi. Rungon ympärille aletaan kasata omaan käyttötarkoitukseen mieleistä mallia ja yhdistelmää. Runkomateriaalin valinta antaa suuntaa Snowscootin käyttötarkoitukselle.

Yleisesti voidaan määritellä materiaaleista seuraavaa. Alumiinirunkoinen on jäykin ja kevyt sekä siinä on muokattuna paras hinta/laatu . putken muotoiluaHiilikuitualumiinirunko on pelkkää alumiinirunkoa joustavampi ja vielä hieman kevyempi. Rungossa joustavuus ei tarkoita löysyyttä vaan kykyä absorboida eli vaimentaa tärinää ja värähtelyä. Tällainen absorboiva runko on mukava sekä helppo laskea. Alumiinirungon jäykkyyttä pystytään säätelemään yläputken muokkauksella ja taivutuksilla kuten kuvassa oikealla. Titaanirunko on ominaisuuksiltaan kaikkea edellä mainittua – se on kevyt ja joustava.

Haarukoita on pääasiassa alumiinisia ja CrMo teräksisiä. CrMo haarukka vaimentaa myös runkoon kohdistuvaa tärinää. Alumiinihaarukalla varustetut olevat rungot on suunniteltu absorboimaan värinää erilaisilla runkotaivutuksilla tai runkoputken sisäisellä muodolla vrt. Style-A ja One+.

Kaikkiin runkoihin haarukka kiinnittyy A-headset tyyppisellä ojainlaakerilla ja ohjainkannattimella. Kalliimmissa rungoissa on integroitu ohjainlaakerille paikat, joten laakeri pysyy kunnolla tiivinä ja suojattuna.

*CrMo runkomateriaalina

Vanhantyyppinen Kromimolybdeenirunkoinen eli teräsrunkoinen Snowscoot (1991-2005) soveltuu parhaiten vain lasketteluun ja krossiin . CrMo Snowscoot painaa noin 13.8 kg ja on tämänkin takia ns. vanhentunutta tekniikkaa. Alumiinirunkoisesta pystyy rakentamaan samoilla ominaisuuksilla olevan huomattavasti kevyemmän rungon. CrMo runko myös ruostuu herkästi varsinkin sisäpuolelta. Teräsrunkoisesta on –R- malli, jonka yläputki on ovaali ja teräsmateriaali on hieman jalompaa sekä runkoputkien väliin eteen on hitsattu jäykistävä levy. Levy suojaa myös jalkatasolle pääsevältä lumelta. Lisäksi –R-mallissa on jäykemmät laudat ja vahvistettu etuhaarukka. CrMo:a käytetään kuitenkin etuhaarukkamateriaalina (Jykk One), koska se on hyvin värinää absorboivaa.

*Alumiini runkomateriaalina

Alumiini on kevyt ja kestävä sekä jäykkä materiaali, jota on helppo muokata. Yläputkea voidaan taivuttaa, jolloin saadaan runkoon sopiva flexi ja haluttuja ominaisuuksia. Parhaimmissa malleissa yläputken alapäätä on litistetty jalkatilan lisäämiseksi sekä rungon jäykistämiseksi alapäästään.

Alumiinirunkoista Snowscoottia saa usealla erilaisella runkotyypillä. Tällaiset rungot soveltuvat slopestyle-tyyliseen laskemiseen, pipeen, freestyleeen, jibbailuun, reilailuun, peressiboxeihin yms. temppuihin, joissa keveydestä on etua, sekä erityisesti hyppimiseen ja krossiin ja carvingiin. Style sarja edustaa tällaisen osa-alueen snowscoottia. Freerideen ja carvingiin sekä krossiin sopii myös ONE +.

*Alumiinihiilikuitu runkomateriaalina

On erikoismalli, jossa rungon yläputkessa ja emäputkessa on muhviliitoksin käytetty hiilikuitua. Hiilikuitu eliminoi muokkaamattomalle alumiinirungoille tyypillisen ”kivireki” ominaisuuden. Lisäksi hiilikuitu keventää jo kevyttä alumiinirunkoa entisestään: painoa on vain 4,1 kg. Mallinimi on Style-C

*Titaani runkomateriaalina

Titaanirunko on high end vaihtoehto, mikäli haluaa rungolta vain parhaita ominaisuuksia kuten joustavuutta, keveyttä ja kestävyyttä. Runko painaa 4,2 kg. Malli on nimeltään TiAblo.

Boardsetit typeG1 boardsetytype

Lautatyypin valinnalla pystyy vaikuttamaan rungon toimivuuteen ja ominaisuuksiin. Y-shape-tyylisissä laudoissa on etusuksi hieman takasuksea leveämpi. Y-setissä etusuksessa on vähemmän leikkaavuutta ja etusuksi on perästä lähes yhtä leveä kuin kärjestä. Takasuksella on leikkaavuutta, mutta kääntösäde on melko loiva. Y-type boardsettejä on vain CAP rakenteisa perus vaahtoytimestä (Aircell) ja puuytimestä hiilikuituvahvisteisiin malleihin (Carbon). Y-shape soveltuu kaikkeen carvingista freestyleen.

J-shape-tyyppisessä boardsetissä on etusuksi kapeampi ja leikkaavuus jatkuu lineaaristi takasuksen kanssa. J-shape on melko vaikea laskea. G-shapessa on etusuksi hieman leveämpi kuin J-shapessa. G-shapessa etusuksen perä on vain vähän Y-shapen etusuksea kapeampi. Takasuksessa on paljon leikkaavuutta, kääntösäde on lyhyin ja se on kannastaan levein kaikista lautamalleista. Leikkaavuus on progressiivinen eli kääntösäde jyrkkenee perää kohden. G-shape on tarkoitettu carvingiin ja crossiin.  J- ja G-shape -lautasettejä on saatavana kahdella eri jäykkyydellä; medium- ja hardflexinä. G-shapesta on myös G1 shape, jossa on hieman leveämpi etusuksi kuin G sarjassa sekä takasuksessa on maltillisempi sidecut eli sivuleikkaus. G1 sarja soveltuu kaikkeen snowscoottailuun. G, G1 ja J sekä A tyypin boardsetit ovat kaikki puuytimellisiä Sandwich rakenteisia, erikoistilauksesta toimitetaan Honeycomp rakenteella. A-tyypin boardsetti on tarkoitettu freerideen ja freestyleen. A tyypistä löytyy kahta eri jäykkyyttä, Soft ja Hard. A tyypin boardsetti on etuksukseltaan nosesta leveä ja takaosaltaan G typen levyinen. Takaboardi ei juurikaan eroa G1 tyypistä, paitsi jäykkyyksiltään. G-tyypin kaikki sarjat ovat helppolaskuisimpia boardsettejä. Kaikissa laudoissa eli boardseteissä on kovametalliteräskantit ja 3X3-insertjärjestelmä ja etusuksessa 3X3 tai MIB 2×3X3 järjestelmä. Pohjamateriaalit vaihtelevat eri boardseteissä ja Snowscoot-malleissa Ptex4000-Ptex Elektra hiilikuitupohjiin. Kaikki Jykk Snowscoot boardsetit on tehty Itävallassa Burton lautatehtaalla. Settejä voi myös sekoittaa keskenään esim. Type-J-takasuksi ja Type-Y:n etusuksi. Pelkkiä etusuksia saa myös tarvikkeena erikseen ostettuna Offshoresta.

Osat ja tarvikkeet

Ohjainkannattimen pituus ja kulma vaikuttavat ohjautuvuuteen. Pidempi kannatin nopeuttaa ohjausta mutta tekee menosta epävakaampaa; lyhyt kannatin hidastaa ja vakauttaa ohjausta.

Ajogeometriaan vaikuttaa paljon myös käytettävä ohjaustanko, sen leveys ja korkeus, mutta myös taivutus taaksepäin eli sweep. Tanko on mallia BMX, ja niitä on useita eri levyisiä ja korkeuksia. Tankoja on myös suoria ja taaksepäin taivutettuja eli sweepattuja. Se, minkälaista tankoa käyttää, on makuasia. Tankoja valmistetaan 7005 alumiinista ja 4030 CromiMolybdeeniteräksestä eli CrMo:sta. runkoon integroitu ohjainlaakeriEtuhaarukan ruotuputkeen voidaan laittaa spacereitä jolloin ohjainkannattimen korkeutta voidaan säätää. Ohjainlaakerina Snowscooteissa käytettään bmx- ja maastopyöristä tuttua A-head tyyppistä ohjainlaakeria. Ohjainlaakeri kiinnittyy perumalli Onessa kupilla ja muissa malleissa laakeri on integroitu. Integroitu ohjainlaakeri on tukeva ja toimii erittäin hyvin talvella lunta ja kosteutta vastaan. Tuppeina eli krippeinä käytetään pääasiassa lukkokrippejä, joilla tuppi kiristetään tankoon pyörimisen estämiseksi. Tuppeja saa Offshoresta erilaisilla paksuuksilla, slim mallinen sopii hanskojen kanssa kaikille parhaiten.

pusliaRungon ominaisuuksiin voi vaikuttaa myös rungon ja lautojen väliin tulevilla kumipuslilla eli bushingeilla tai foamipaloilla. Kumipuslat joustavat ja absorboivat tärähtelyjä. Joustavuuden huomaa parhaiten alumiinirungoissa, joiden ominaisuuksia puslat parantavat. Puslia eli bushingeja on kahta eri kovuutta ja korkeutta. Puslat helpottavat myös bunnyhop-tyylistä ponnistusta sekä antavat hieman anteeksi virheitä käännöksissä. Puslien yhteydessä bushingsalumiinirungon väliin asennetaan mittatarkat CNC-työstetyt prikat, jotka istuvat rungon ruuvikoloihin mittatarkasti. Jotkut haluavat kumipuslat teräsrunkoiseenkin malliin, jos rungolta hakee freestyle ominaisuutta. Kumipuslien ominaisuuksia voi myös muuttaa erikseen myytävillä prikkaseteillä.

Kovemmat foamipalat ovat hyviä joustavimmissa rungoissa esim. CrMo ja Titaani-rungoissa. Ne parantavat ajon tarkkuutta ja helpottavat käännöstä kantilta kantille. Rungon ja lautojen välistä liitosta voidaan jäykistää käyttämällä foamipaloja. Boardsetit kiinnitetään runkoon inserttisysteemillä. Jykk käyttää aina RST inserttiruuveja.

Kuten edellä on mainittu, rungon ominaisuuksiin vaikuttavat monet tekijät sekä kaikkien tekijöiden yhteenlaskettu summa. Aluksi kannattaa valita valmiiksi suunniteltu malli tiettyä käyttötarkoitusta varten, ja myöhemmin kehityttyään voi muuttaa Snowscoottia haluttuun suuntaan, mikäli tarve vaatii. Valmiit mallit sisältävät myös yläputkirunkopehmusteen ja vaadittavan karkuremmin.varaosia

Alkuperäisiä lisätarvikkeita myy http://www.offshore.fi Sellaisia ovat mm. jalkatason levikepalat eli widestepit , ohjainkannattimet, kripit, antislip pädit sekä suksien suojat eli solecoverit. Solecoverit suojaavat esimerkiksi auton istuimia kanteilta mikäli snowscootia kuljetetaan auton takapenkillä. Snowscoot mahtuu purkamatta laskuvalmiina helposti auton peräluukkuun tai takapenkille.

Snowscoottien mukana toimitetaan aina karkuremmi. Offshoren valikoimasta löytyy esimerkiksi kadonneen tilalle uusi.

IMG_3488Offshoresta löytyy myös runkopehmusteita sekä jalkatason foampaloja kuluneen tilalle sekä bushingeja ja inserttiruuveja. Mitotukseltaan Snowscooteille sopiva kuljetuslaukku on myös Offshoren valikoimissa. Ohjaintankoja löytyy useita erilaisia eri merkkisiä mm Primo BMX ja Amoeba.

Ostajan opas eri Snowscoot malleille (suuntaa antava)

Varsinaisesti erikseen ei ole aloittelijan mallia vaan kaikki mallit käyvät niin aloittelijalle kuin Pro tason laskijalle. Usein aloittelija valitsee kuitenkin Jykk Snowscoot One+ runkoisen mallin joko G tai Y sarjan boardsetillä. Snowscootin voi ostaa osoitteesta http://www.offshore.fi Offshore fun equipment on snowscoottien maahantuoja ja vähittäismyynti tapahtuu Teerivuorenkatu 10 liikkeessä Tampereella, 2.krs. Offshoresta saat kaikkiin snowscootteihin varaosat ja tarvikkeet mm erilaisia boardsettejä. Kattava tarvikevarasto takaa sujuvan harrastuksen. Kaikki snowscootit myydään huolella koottuna ja laskuvalmiina mm ohjainlaakerit voidellaan pakkasen kestävällä erikoisrasvalla sekä rungon laakeripinnat suoristetaan ohjainlaakerin istuvuuden takaamiseksi. Lautasetit asennetaan oikeisiin kulmiin ja momentteihin sekä ohjaintangon korkeus asiakkaan tarpeen mukaiseksi. Tehtaan takuu säilyy voimassa Offshoren kokoessa snowscootin.

varastoaaloituskuva

Offshore myös huoltaa snowscoottisi tarvittaessa. Offshore on toiminut snowscoottien parissa jo vuodesta 1997 joten olemme päässeet valitsemaan valikoimiimme vain parasta. Snowscootit toimitetaan aina koottuna ja laskuvalmiina asiakkaalle. Oston yhteydessä annamme opastuksen sekä manuaalin ja suomenkielisen lasku- ja huolto-oppaan.

Kuvia ja uutuuksia sekä tapahtumia ja esittelypäiviä voi katsella Facebookista tästä.

Snowscootit soveltuvat niin rinteille kuin metsälaskunkin. Laudat kannattavat pehmeässäkin lumessa mikä mahdollistaa Offpistelaskettelun. Streeteillä, parkissa ja hyppyreissä Snowscoot on aivan omaa luokkaansa ja hyvää treeniä alamäkiajajille, maastopyöräilijöille ja erityisesti BMX harrastajille.

metsädroppi vitikainenlevi street reil

 

Offshoresta voit tilata Snowscootin soittamalla meille, lähettämällä sähköpostia juha.sila@offshore.fi tai mika.sila@offshore.fi
Lähetämme Snowscootteja myös matkahuollolla ympäri suomea.

Jos olet tulossa liikkeeseemme käymään niin soita etukäteen niin tiedämme varmasti olla paikalla 🙂

Alla olevalla yhteydenottolomakkeella voit ottaa yhteyttä Offshoreen. Vastaamme ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen mahdollisimman nopeasti. Täytetty lomake ja yhteystietosi ei jää blogiin näkyville. 

Snowscoot laskuopas

Säädettyäsi Snowscoottisi itselle mieleiseksi voit siirtyä harjoittelemaan seuraavilla suuntaa antavilla laskuohjeilla.

Pidä molemmat jalat jalkatasolla siten, että vähintään varpaasi ovat sträpin alla. Kun käännyt vasemmalle painota vasemmalla jalalla ja vastaavasti oikealle käännyttäessä oikealla jalalla. Älä yliohjaa tangoista vaan käännä tankoja maltillisesti, oikeastaan vain aivan vähän. Snowscoot kääntyy kallistamalla ja jaloilla painottamalla. Tangoista voi siirtää painoa myös painottamalla siihen käteen painoa minne suuntaan kääntyy. ÄLÄ NOJAA TANKOIHIN. Hätätilanteessa voit jarruttaa jaloilla. Jaloilla voi aivan aluksi ottaa tukea lumesta käännökseen lähdettäessä. Jos kaadut pidä tangoista kiinni, silloin kaatuminen on helpompaa. Painonsiirto eteenpäin ja taaksepäin on myös tärkeää. Aluksi voit harjoitella jalkojen asentoa tasolla ”roikkumalla” tangoista taaksepäin niin saat tavallaan oikean laskuasennon automaattisesti.

Hissillä

Kun olet oppinut hallitsemaan Snowscoottisi voit siirtyä hissillä ylös normaalisti samaan tapaan kuin laskettelusuksilla. Pidä tangoista kiinni molemmilla käsillä ja seiso kohtuullisen suorassa, älä istu ankkuriin.

Laskutekniikkaa voi katsella tästä videosta.

Täydellisempi snowscoot laskuopas löytyy tästä.

jykkoff_header

Snowmoto

Snowmoto suomesta

Future trend

Skibike

Skibike suomesta

Snowbike

Snowbike suomesta

Sledgehammer

Lenz

Skibob

Snowscoot suomesta

Snowscoot osatajan opas

Snowscoot myynti

Snowscoot kauppa

Myydään snowscoot

Snowscoot hinta

Snowscoot halvalla

jykk snowscoot

tori snowscoot

Jätä kommentti