Snowscoot laskuopas

Miikka Vitikainen ja Matias Herbst tekivät Snowscoot opetusvideon. Opetettavina oli täysin ensikertalaisia laskijoita. Opettajana toimi Miikka Vitikainen. Osa oppilaista ei ollut käynyt laskettelukeskuksissa koskaan ja laskettelukulttuuri oli heille aivan uutta. Jokainen oppi  kolme tuntia kestäneen opetustilanteen aikana hallitsemaan snowscootin. Jokainen myös meni itse hissillä ylös ja laski omatoimisesti alas. Kaksi viidestä oppi kyseisen opetuksen aikana leikkaavan käännöstekniikan. Osalle perusopetuksen kestoksi riitti 45min, jonka jälkeen he laskivat itsenäisesti laskettelurinteessä ja menivät omatoimisesti hissillä ylös.

 

joel oppi 2 tunnissa täydellisen ajoasennon ja tekniikanSnowscootilla opetellessa kannattaa aluksi kiinnittää huomiota ajoasentoon. Koskaan ei saa nojata käsillä tankoihin. Jalkatasolla seistään hieman jalat koukistettuina kuten kuvassa oikealla, ei koskaan jalat suorana. Jalkatasolla jalat voivat olla jalkalenkissä tai hieman taaempana lenkistä. Varsinkin pyöräilijät tykkäävät pitää kampiasennossa jalkoja eli toinen jalka 5-10 cm taaempana kuin toinen. Tanko säädetään oikeaan korkeuteen ja oikeaan asteeseen/kulmaan. Tanko kuuluu mennä samaan linjaan ruotuputken kanssa. Snowscootit myydään laskuvalmiina valmiiksi koottuna. Laskuvalmiiksi koottuna Offshoresta ostetetulle Snowscootille valmistaja myöntää takuun.

snowscoot nooraAjoasennon löytymisen jälkeen kiinnitetään karkuremmi jalkaan ja harjoitellaan ohjaamista ja jarruttamista. Snowscoottia ohjaillaan kallistamalla ja maltillisesti tankoa kääntämällä sekä painottamalla seuraavasti. Jalkatasolla seisottaessa painopistettä muutetaan jalalta toiselle painottelemalla. Aloittelijat voivat myös tankoa käsin painottaen helpottaa käännöksen aloittamista. Esimerkkinä vasemmalle kääntäminen. Siirrä painoasi 80% vasemmalle jalalle. Käännä ohjaintankoa aavistus vasemmalle samalla hieman painottaen vasemmalla kädellä tankoa tupeista alaspäin, voit myös hieman auttaa oikealla kädellä nostamalla tangosta oikealta puolelta. Älä kuitenkaan nojaa tankoihin ja pidä painopistettä jaloilla. Näin toteutettuna snowscootilla tehdään liukuva käännös (huom ei liiraava). Leikkaavaksi käännös syntyy, kun edellä oleviin neuvoihin lisää kallistusta ja painotusta eteen- ja taaksepäin lumilaudan tapaan. Esimerkiksi vasemmalle käännyttäessä kallistetaan snowscootia vasemmalle rinteeseen päin samalla käännöksen alkuvaiheessa painopisteen ollessa aavistus eteenpäin ja alaspäin. Etusuksen lähdettyä leikkaukseen mukaan voidaan painoopistettä siirtää taaksepäin ja samalla nousta aavistus ylöspäin. Ylös- ja alaspäin nousua käännöksen loppuvaiheessa kutsutaan pumppaukseksi. Vältä kropan vastakiertoa sekä ns vastaohjausta tangoista ja pysy stabiilissa laskuasennossa. Kaksi edellistä virhettä olet tehnyt, jos snowscoot lähtee liiraavaan ns ”rally luisuun”. Huomaat olevasi ralliluisussa mikäli joudut kääntämään tangosta vastaohjauksena jolloin sinun tulee kiinnittää erityistä huomiota alaspäin suuntautuvaan painonsiirtoon ja snowscootin kallistamiseen. Ralliluisu  ei ole laskemista. Snowscoot ei ole niin herkkä ralliluisulle kuin muut vastaavat laitteet ja siksi snowscootit mielletäänkin kehittyneemmäksi hallinnan osalta erityisesti taitojen kehittyessä. Luisuminen ja käännöksen vaikeus jompaan kumpaan suuntaan saattavat johtua lautasetin virheellisestä kiinnityksestä. Jokatapauksessa liiraaminen käännöksissä ei ole laskemisen tarkoitus, koska silloin snowscootia on vaikea hallita. Liiraamista voi käyttää perustellusti ainoastaan vauhdin hidastamiseksi ja hockey stop tyylistä voimakasta poikittainliiraamista vauhdin nopeampaan pysäyttämiseen lumilaudan tapaan.

Snowscoot Kehittyneemmät voivat siis lisätä leikkaavaan käännökseensä lisää pumppasuliikettä eli kropan pystysuuntaista ylösalasliikettä. Ylösvaihe ajoitetaan käännöksen loppuvaiheeseen, jolloin kanttipaineesta saadaan maksimaalinen teho irti. Taitavimmat aloittavat pumppauksen siten, että säären ja reiden kulma polvista on 90 astetta eli todella matalalta, kallistuskulma on yli 45 astetta. Tällaista carving laskua kutsutaan eurocarvingiksi.  Tässä videossa kohdassa 0:55-1:10 on eurocarvausta. Termi on peräisin 80 luvulta. Snowscootilla pystyy taitojen kasvaessa laskemaan monilla eri laskutekniikoilla, myös korostetusti takaboardin avulla ihan näyttävyyden vuoksi tai kurveja samaan tapaan kuin BMX pyörällä ajetaan mutkia. Muista, että myöskään pyörällä ajettaessa tankoja ei juurikaan käännellä van pyöräkin kääntyy kallistamalla ja samaan aikaan maltillisilla tangon liikkeillä. Mikäli sinulla on laite, jossa satula niin sen poistaminen helpottaa laskemista, koska pääset liikkumaan pystysuunnassa vapaasti. Ikävä kyllä lumi laskettelumuotona vaatii ylös ja alas pumppausliikettä. Seuraavassa kuvassa on täydellinen laskuasento, jossa tapahtuu etuboardin ja takaboardin yhdessä muodostava leikkaava käännös.

Snowscoot Jykk One

snowscoot girlJarruttaminen tapahtuu lumilaudan tapaan laittamalla snowscoot poikittain. Poikittaisessa jarrutuksessa, jota myös samanlaisen tekniikkansa vuoksi hockey stopiksi kutsutaan, tapahtuu jarrutus oikeaoppisesti takimmaisella laudalla. Hockey stop tehdään kääntämällä tangosta ja samaan aikaan kallistamalla snowscootia rajusti rinnettä vasten. Hätäjarrutusta voit tehdä myös laittamalla molemmat jalat tai toisen jalan suoraan rinteeseen pitämällä vain tangoista kiinni ja jarruttamalla jalalla. Jalalla jarruttaminen on helppoa, koska snowscootissa sinulla on jaloilla vapaa liikkumisalue ja jalkatasolla sekä sen edessä on tilaa vapaaseen liikkumiseen. Vauhtia voi myös säädellä käännöksillä. Erittäin hidasta ja maltillista vauhtia voi myös säädellä ohjaamalla snowscoot käännöksellä ylämäkeen päin. Todella hitaassa vauhdissa voit jarruttaa jaloin.

snowscoot hallittu kaatuminenJokainen, joka laskuvälineestä riippumatta jossain vaiheessa kaatuu, oli se sitten lumilauta tai sukset, pitää tietää kaatumisesta etukäteen tiettyjä asioita. Laskettelusuksilla voi laskija loukata itseään mm. sauvoihin tai irtoaviin suksiin. Snowscoot laskijalla ei ole vastaavia ”irto-osia” mihinkä voisi itseään loukata. Koska laskija seisoo snowscootin jalkatason päällä missä ei ole esteenä mitään sivulle tapahtuvaan poistumiseen, esimerkiksi penkkiä, niin kaatuminen on todella turvallista. Tämän takia kaatuminenkin tapahtuu aina matalalta eli lähes hangen tasolta (snowscootissa seisotaan jalkatasolla joka on vain noin 5cm korkeudella hangesta sis. laudan paksuudenkin ). Kaatumista voi etukäteen harjoitella kevyessä vauhdissa vaikka ihan tasaisella seuraavasti.  Pidä tangoista kiinni kokoajan. Kyykisty hieman. Matalaksi meno ja samanaikainen kyykistyminen sekä kallistaminen kyljelleen on olennainen osa kaatumista. Voit myös hieman tukea jalalla hankeen kyykistyessäsi. Tämä on myös helppoa, koska snowscootissa on vapaan poistumisen lisäksi vapaa kyykistyminen matalaksi. Laskuasennon edessä, alla eikä takana ole mitään poistumisen ja kyykistymisen esteenä. Mikäli kätesi irtoavat tangoista, venyvä jalkaremmi estää snowscootin karkaamisen, mutta pyri pitämään tangoista kiinni kokoajan. Snowscootti ei paina oikeastaan sen enempää kuin lumilautasetti. Perusmallinenkin snowscoot painaa vain alle 9 kiloa. Tämä on mahdollista ultrakevyiden ja laadukkaiden almiinirunkoputkien takia. Yksinkertaisesti tiivistettynä kaaduttaessa kannattaa aina pitää tangoista kiinni kokoajan.

snowscoot ankkurihissilläAnkkurihissillä mentäessä laita kapula takapuolesi taakse samaan tapaan kuin laskettelusuksilla. Pidä molemmilla käsillä tangosta kiinni jolloin ankkurin varsiosa menee kainaloasi viistäen. Joskus aloittelijan on helpompi mennä suksilla laskettelijan kanssa yhdessä hissillä kuin yksin, joten älä epäröi mennä toisen kanssa samaan aikaan ylös.

snowscoot tuolihississäTuolihissillä meno on  helppoa, muista pitää karkuremmi kiinni myös tuolihississä. Pidä tangoista kiinni ja nosta snowscootia noin 10 cm ilmaan kun istut hissiin. Laita snowscoot suksitasolle ja pidä tangoista kiinni koko matka silloinkin toisella kädellä kun nostat tai lasket turvakaarta. Aloittelija on silti suositeltavaa käyttää ankkurihissiä.

snowscoot kapiinihissiGondoolihissillä tai kapiinihissillä mentäessä mene snowscoot edellä koppiin. Snowscoot on hyvä pitää vertikaalisti nojaten takasuksen varassa lattiaan etusuksi istujasta poispäin käännettynä. Näin esimerkiksi Levin gondooliin mahtuu 4 snowscootia. 3 on kuitenkin todettu parhaaksi määräksi mukavuuden kannalta. Puhdista snowscoot irtolumesta ettet kastele penkkejä.

snowscoot voitelu ja kanttien teroitusSnowscootit huolletaan samaan tapaan kuin lumilauta. Pohja voidellaan ja kantit teroitetaan. Tarkista silloin tällöin, että ohjainkannatin ja tanko ovat kiinni sekä oikealla kireydellä eli ohjainlaakerissa ei saa olla klappia eli välystä. Inserttiruuveja ei saa kiristää liian kireälle. Katso, että laudat ovat linjassa keskenään. Offshoressa teemme huoltoja mm laakereiden huollon ja tarvittavat kiristykset oikeaan kireyteen sekä lautasettien linjausta ja vaihtoehtoisten eri laskutapaan soveltuvien bushingsien vaihtoa. Myymme myös kanttiviiloja sekä voiteita. Pirkanmaan alueella Tampereen rinteet tekevät pohjahionnat ja koneelliset kanttien teroitukset, koska Offshoresta ei löydy konetta. Ohjainkannattimen kireys tulee olla sellainen, että laakeri ei vastusta kääntämistä ollenkaan eikä laakerissa saa olla klappia edes vähäisessä määrin. Laakerin oikea kireys on helppo tarkistaa seisomalla jalkatasolla ja nostamalla tangoista Snowscootia, mikäli tuntuu väljyyttä ja klappia on laakeri liian löysällä tai laakeri ei istu kunnolla runkoon eli se on asennettu vinoon tai puhdistamattomalle pohjalle. Varmista myös, että laakerisi on voideltu pakkasia kestävällä, jäykistämättömällä rasvalla. Snowscootti ei saa myöskään kilistä eikä kalista laskiessa sillä se kertoo jonkin edellä mainituista seikoista olevan väärällä kireydellä.

Suosittelemme vähintään kypärän käyttöä. Polvisuojat on myös hyvä olla ja ovat toiseksi tärkeimmät suojavaruste. Polvisuojista käytetään sellaista mallia, joka on suunniteltu housujen alla pidettäviksi. Offshoresta löytyy myös sellaisia. Noudata yleisiä SHKY:n sääntöjä sekä muista käyttäytyä asiallisesti ja erityisesti huomioida muuta laskettelija sillä snowscoot harrastajana edustat lajia ja erikoisuuden vuoksi sinut huomataan varmasti sekä hyvässä että huonossa. Karkuremmin käyttö on pakollista. Aktiivisia snowscoot harrastajia Suomessa on noin 500-600. Kaikenkaikkiaan snowscootteja on myyty suomessa n. 1200 kpl (2014/4). Offshore järjestää snowscoot testipäivä ja niitä voit seurata Nordicriders.com sivuilta.

Offshore snowscoot

 

Kategoria(t): Snowscoot Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Snowscoot laskuopas

  1. Jukka Peräjoki sanoo:

    Saako Offshoresta opetustunteja? Haluaisin opetella kunnolla leikkaavan käännöksen. Ostin Snowscoottini joulukuussa 2013.

  2. Paluuviite: Snowscoot mallit pikatestissä | Longboard & Snowscoot & Surf

Jätä kommentti