Lainelaudan evät / Surfboard fins

Eväsetupit eli eväasetelmat

Oikeantyyppisen lainelaudan valitseminen ei nykyään ole vaikeaa. Vaikeampaa on valita itselleen ja lautaan sopivat evät. Lainelaudan sheippi, erityisesti perän muoto määrittää käytettävän eväsetupin eli eväasetelman. Eväasetelma tarkoittaa onko lauta kolmi- eli tri vai 4 eväinen eli quad. Lauta toimii sille suunnitelulla eväasetelmalla, koska pohjamuodot ja reilien sheipit vaikuttavat evien toimintaan. Yksinkertaisesti vain kolmelle evälle suunnitellun laudan pohjamuodot toimivat vain kolmella evällä. Kolmen evän sheippi eroaa viiden eväplugin sheipistä perän ja pohjamuotojen osalta. Tällainen kahdella eri eväsetupilla toimivan laudan pohjasheippi ja perän muodot ovat erilaiset kuin vastaavan pelkällä kolmella evällä toimivan saman laudan. Pukakselta on esimerkiksi tilattavissa kolmen ja viiden evän (quad ja tri) setupilla olevaa samaa lautamallia ja keskenään samat laudat eroavat paljonkin sheippien ja perän muotojen osalta.

Eväasetelmia eli eväsetuppeja on pääasiassa 4 erilaista: Singlefin, Twin, Thruster (trifin) ja Quad (4fin). Viiden evän systeemi tarkoittaa optiota ajaa lautaa Quadina tai Thrusterina, mutta tällainen lauta toimii yleensä paremmin jommalla kummalla eväasetelmalla. Viiden evän systeemi on nykyään niin yleinen lähes joka laudassa, että artikkelissa keskitytään sellaisen laudan evävalintaan. 2 + 1 tarkoittaa optiota ajaa lautaa Singlefininä tai sivuevien kanssa. On myös olemassa asymmetrisiä eväasetelmia sekä Twin thruster setuppeja, joissa keskievä on pieni trailer tyyppinen ja sivuevät isot Twin tyyppiset. Itse käytän pidemmissä laudoissa (7-8ft) juuri tällaista Futures Twin T1 Alpha materiaalin eväsetuppia, se toimii thruster ja quad lautaoptiollisissa laudoissa. Yleisesti quad toimii pienissä aalloissa ja kiihtyvät helpommin pumpattaessa, kun taas thruster on leikkisämpi. Suomessa singlefinille ei oikeen ole optimaalisia aaltoja, koska singlefinin peräosa sortaa ja hidastaa, siksi 2 + 1 on käytännöllisempi. On myös olemassa 1+4 eväsetuppeja eli lautaa voi ajaa singlefininä tai quadina. Tällaisia lautoja on mm Venon merkillä mitä saa Offshoresta. Itselläni on tällainen lauta ja se ei toiminut singlefininä suomiaalloilla ollenkaan, mutta quadina juuri sillai kuten haluan. Laudalla mennään tässä videossa.

Evän sheipit eli templatet

Evien sheippejä kutsutaan template nimellä. Templateja on yleisesti neljää yllä olevan kuvan mukaisesti minkä mukaisesti oman tyylinen evä valitaan lautaan. Futures evää valitessa templaten Toe/Splay/Cant kulmaa ei tarvitse ajatella. Sheipperit ja lautasuunnittelijat saavat sapluunan Futuresilta Futures eviin sopivilla sijainneilla, jolloin evät tulevat lautaan oikeassa asemoinnissa ja kulmassa (Cant). Tämä on yksi syy miksi sheipperit ja valmistajat suosivat vain tiettyä evävalmistajaa. Iso osa lautavalmistajista on siirtynyt Futures eviin. Futuresin eväboxi ja evän kiinnitysysteemi on todettu laadukkaaksi ja kestäväksi sekä helpoksi käyttää. Evät ovat monipuolisia ja laadukkaita sekä niitä on iso valikoima. Näihin kaikkiin yleisiin laudan sheippien ominaisuuksiin voi siis vaikuttaa evämuodoilla (template) ja se sekoittaakin pakkaa niin, että on itsekin joskus ihan sekaisin ja olen tehnyt vääriä eväostoksiakin. Futuresin Ride number systeemillä evävalinta on helpompaa.

Koko

Evät ovat kehittyneet nykyään siihen suuntaan, että evän kokoluokkaa ei valita käyttäjän painon mukaan vaan lautailijan tarpeiden ja laudan sheippien mukaisesti. Futuresillä tällaista tunnetta kuvataan Ride number asteikolla. Asteikolla on otettu huomioon evän materiaaliominaisuudet, evän muodot ja koko sekä luotu numero kuvaamaan asteikolla evän ominaisuuksia. Futuresin eväsysteemeillä voi helposti vaikuttaa laudan ominaisuuksiin sillä monia eviä on vain yhtä kokoa, koska ne toimivat vain tietynlaisissa laudoissa ja tietyntyyppiseen aaltoon. Siksi luotamme Offshoressa Futures evämerkkiin ja pyrimme valikoimaan lautoihimme vain Futures yhteensopivia eväboxeja. Artikkelin painopistekin käsittelee enemmän Futuresin evänäkemyksiä. Futuresillakin on erikoiseviä, joissa on taaksepäin vedetty base tai erikoisleveä alaosa. Myös erikoiskokoisia boxeja löytyy ja niitä kannattaa välttää, koska evien saatavuus on huono. Kaikkien erikoisevien käsittelyyn ei riittäisi artikkelin rajattu sanamäärä 🙂 ja siksi keskitymmekin evien yleis/perusasioihin ja eviin jotka sopii normaaleihin eväboxikokoihin.

Yleisesti evän koko määritellään monella merkillä seuraavasti:

SMALL – Under 60kg          MEDIUM – 60 – 80kg         LARGE – Over 80kg

Singlefineissä ja 2 +1 eväsetupeissa evän koko määräytyy laudan koon mukaisesti. Melkein vakiintunut sääntö on että 9″ korkea evä on 9ft lautaan. Tähän vaikuttaa tietysti mieltymykset ja aallon koko. Sinkulaeviä on eri leveyksisiä ja kapean arean evä saa laudan kääntymään helpommin kun taas isomman pinta-alan (area) evä pitää nopeutensa ja kääntää hitaammin. Ison arean evä on myös suuntavakaampi. Evän pinta-alaa kuvataan kuutiotuumina tai -sentteinä. Singlefineissä ei ole foilia, mutta niiden kyljet ovat usein muotoillut ja pyöristetyt symmetriset 50/50. US/Futures 2 + 1 boxissa evää pystyy siirtämän eteen- ja taaksepäin. Eteenpäin sijoitettuna lautaan tulee lisää eloisuutta ja kääntyvyyttä, taaksepäin sijoitettuna evä vaikuttaa enemmän pitoon ja hallittavuuteen. Näin pystyt säätelemään US boxissa evällä laudan ominaisuuksia esimerkiksi kapea kääntyvyyttä lisäävään evän sijoittaminen US boxilla taaksepäin lisäät evällä lautaan holdia ja vauhtia.

Ride number

Futures ride number

Kuten yllä todettiin niin Futuresin ride number kuvaa evän tunnetta eli Feel:ä. Tunteeseen vaikuttaa käytetyt materiaalit (Blackstix-Control) ja evän sheipit.  Speed generating eli tunne lähempänä kymppiä on evä joustavampi ja reagoivampi (springy), mutta vaativampi. Evä saa lautasi luomaan nopeutta käännöksissä ja myös pumppaamalla. Mitä lähemmäksi pääset 1: seen, sitä pitävämpi ja ennustettavampi lautasi tuntuu ja nopeutta on helpompi hallita mistä nimi Speed control. Tällaiset evät ovat myös usein jäykempiä. Evät, joiden numero on noin 5 saavat laudan tuntumaan tasapainoiselta (Balanced) ja antavat lautasi alkuperäisen luonteen loistaa ja evien toimivan siinä neutraalina jatkeena. Jos haluat käyttää evää valittaessa Ride numberia, valitse vain tunne ja kokeile sitä. Kun ymmärrät erilaiset tunteet, saat eniten suorituskykyä ja nautintoa laudaltasi. Ride number toimii jokaisessa eväsetupissa.

Eväsheipit eli evän template ja rakenne

Mita on feel surffauksessa

Yksinkertaisesti evän tunnetta (feel) kuvaava Futuresin Ride number muodostuu eväsheipeistä Flex ja Rake sekä Foil. Evän ominaisuuksiin vaikuttaa käytetty materiaali, joka vaikuttaa evän Flex ominaisuuteen. Futuresilla on erilaisia materiaaleja sekä niiden sekoitteita esim medium flexin säätämiseksi.

Flex eli evän jousto

Joustavat evät tuntuvat kimmoisilta käännöksissä ja tuottavat nopeutta paremmin, kun taas jäykemmät evät tuntuvat kiinteiltä käännöksissä ja hallitsevat nopeutta paremmin. Tällä tekijällä on eniten painotus Ride number:n määrittämisessä. Flexiä kuvataan prosenteissa. Evien flexiin vaikuttaa käytettävä materiaali ja rakenne kuten Blackstix, Alpha, Honeycomp… Evän rakenteella voidaan vaikuttaa evän joustoon monella tapaa kuten juuresta jäykkä ja harjalta löysä eli ns multiflexi. Artikkelissa ei käsitellä softboardien soft eviä ja ne on ihan eri juttu kuin flex ominaisuus.

Soft

Pehmeät Flex-evät sopivat pienempiin aaltoihin tai kevyelle surffaajalle. Lisääntynyt joustonopeus lisää nopeutta, koska surffaaja voi ns. ladata evästä pumppausvoimaa ja työntövoimaa (push=puskea) käännöksissä. Softit evät ovat reagoivia ja niitä kuvataankin springy sanalla. Jousimaisuus tuntuu joustavalta ja sujuvalta käännösten välillä ja ominaisuus helpottaa kääntyilyä. Kirjoittajan suosikit ovat quad evät softflexinä.

Stable (hard)

Jäykät flex-evät ovat hyödyllisimpiä tehokkaille
surffaajille (Powersurfing) tai raskaille surffaajille. Lisääntynyt
stabiilisuus johtaa parempaan nopeudenhallintaan, kun
joko aallot tai surffaaja työntää kovaa.
Stable ominaisuuden evät ovat ennustettavissa, jolloin lautasi voi
tuntuu vakaalta ja leikkaavalta käännöksissä. Sopii isoihin aaltoihin.

Medium

Medium softit evät ovat loistava vaihtoehto useimmille surffaajille. Evät ovat eloisia ja
riittävän joustavat, kun aallot ovat pienempiä ja pitoa löytyy, kun lautaa pusketaan isommissa olosuhteissa (performance surfing). Medium eviä ovat myös ne evät joissa kantaosa on hard ja yläosa evistä on soft. Tällainen evä on esimerkiksi Futures Solus joka on kirjoittajan valinta thruster (tri) evänä. 

Rake

Pystyt evät tuntuvat mahdollistavan tiukemmat käännökset, kun taas taaksepäin taivutetut evät tuntuvat vakailta, mikä tarjoaa pitoa ja carvea. Rakella on isoin vaikutus evän tunteeseen ja on merkittävä tekijä Futuresin Ride numbersin määrittämisessä. Rake ja Sweep on sama asia. Katso artikkelin ensimmäinen kuva.

Upright eli pysty

Vähempi evän kokonaispinta-ala loppureunaviivan takana saa aikaan ominaisuuden, että evät laittavat laudan kääntymään, mikä mahdollistaa tiukemman kääntökaaren/säteen. Pystyt evät toimivat parhaiten pocketissa surffaajille ja lyhyillä jyrkillä seinämillä surffaaville, jotka tykkäävät ns evän drive ominaisuudesta. Sopii siis suomeen hyvin sillä aallot ovat täällä usein jyrkkiä, mutta voimattomia.

Blended

Blended sheipissä on sekoitus pystyä ja taaksepäin taivutusta. Evissä alaosa on pysty, mutta yläpäästään evä on leveämpi taaksepäin kuin pysty evä, jolloin muoto tuo evää hieman taaksepäin (laid back). Evissä on pitoa (hold) ja kääntyvyyttä (pivot) sekä ohjautuvuutta (drive) mukavassa suhteessa. Kirjoittajan suosima muoto.

Laid back (taaksepäin taivutettu)

Laid back evät toimivat parhaiten surffatessa facella ja erityisesti pitkän facen point break aalloilla pitkillä seinillä. Evän kokonaispinta-ala on keskireunaviivan takana, minkä ansiosta evissä on pitoa ja reili on helppo upottaa facelle. Sopii pitkiin roundhouse tyyppisiin käännöksiin ja isoihin aaltoihin.

Foil

surfboard foiled finFoililla tarkoitetaan evän sivujen muotoa ja kaarevuutta, erityisesti sisäpuolen kaarevuus joka korostaa minimaalisesti laudan pohjamuotoja ja auttaa evän kääntävään vipuvoimaan. Kaikissa evissä ulkopuoli on pyöristetty. V- ja V2-foilit tuntuvat reagoivilta ja sulavilta käännöksissä, kun taas litteäkylkiset tuntuvat neutraaleilta ja ennakoitavilta käännöksissä. Foilin vaikutus yleiseen tunteeseen on hienovarainen, mutta selkeästi havaittavissa varsinkin vauhdin kasvaessa. Foilia kuvaus 50/50 tarkoittaa molemmin puolin pyöristettyä foilia. Monet merkit käyttää sanaa inside kun evässä on foilia, Futures käyttää kirjainta V.

Flat foil

Pyöreä etureuna ja suoraan taakse menevä sivu antaa luonnollisen ja vakaan tunteen. Tämä evätyyppi on hyvä voimattomissa aalloissa jos olet tottunut peruseviin. Antaa luonnollisen vasteen. Lähes kaikki twin evät (Twin + trailer) ja isot tri evät ovat järjestään flat foileja.

V foil

V-foil on takaa koverrettu ja edestä pyöristetty sheippi. Pyöristetty etureuna antaa veden virrata evällä neutraalisti ja takaosan koverrus tuo virtauksen ansiosta ohjautuvuutta. Sheippi on koko evän korkeudelta. Soveltuu hyvin rail to rail surffaukseen. Kirjoittajan favorit thruster evissä (Solus).

V2 foil

Alaosa on V foil, mutta yläosa evän sheipistä flat eli koveruus loivenee evän yläosaa kohti. Evä kiihdyttää käännettäessä mutta yläosan flat shape tuo siihen varmuutta ja helppoutta. Kirjoittajan favorit shape quad evissä (Rob Machado ja Dave Rastovich).


futures AM1 Thermotech

Toivottavasti artikkelista on apua oikean evän valintaan. Seuraavassa eviä koskevassa artikkelissa kerromme mihin tulokseen päädyimme testatessamme bulkkievää ja laatuevää keskenään. Talven aikana kerromme Twin + trailer evien toimivuudesta. Mikäli kiinnostaa Snowsurf artikkelin kirjoitus niin ota yhteyttä juha.sila@offshore.fi 

The legend, Offshore minilongboard

Offshoren omaa tuotantoa oleva 8´6 minilongboard siirtyy legendojen joukkoon. Laudan sheippi ja outline on suunniteltu 2007 ja se pysyi muuttumattomana koko laudan elinkaaren ajan. Lautaa valmistettiin Hobien tehtaalla Englannissa ja se oli ensimmäinen suomalainen virallinen ostettava ”tehdaslautamalli”. Toki tuohon aikaan oli paljon lautaharrastajien jo itse sheippattuja lautojakin.  Lautaa ei ole enään saatavilla. Laudan tuotantokustannukset rahteineen … Lue loppuun

Longboard & Shortboard surfskate styles

Surfskatella voi harjoitella monella erilaisella tyylillä samaan tapaan kuin erityyppisiä lainelautojakin ohjataan erilaisesti. Surf longboard tyylissä lantio ja jalat lukitaan siten, että yläkropan kokonaisvaltaisella myötäkierrolla välitetään lukitun lantion ja jalkojen kautta tehokkaasti voima lautaan, etujalkaa voi korostaa pitämällä sitä lähes suorana. Longboard laudan kääntäminen vaatii enemmän voimaa kuin shortin kääntäminen. Shortboard laudat kääntyvät helpommin ja … Lue loppuun

Slide CMC Performance surfskate

Sliden CMC performance on 31″ pitkä ja 10.25″ leveä. 17″ wheelbasella. Surffisysteemi on lineaarisella jousella varustettu Sliden GEN3 surffitrukkisysteemi. Systeemissä on säädettävä palautusvoima. Systeemille optimaalisen wheelbasen ansiosta palautusvoima vastaa lainelaudallakin saavutettavaa perän potkaisua eikä nosekaan tunnu elottomalta vaan antaa saman tunteen kuin lainelautaa kääntää jyrkästi aallon top- tai bottomturneissä. Dekistä saa luonnollisen surffiasennon, koska tailissa … Lue loppuun

Kategoria(t): Surf Avainsana(t): , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Lainelaudan evät / Surfboard fins

  1. Shreddaaja sanoo:

    Selkeästi kerrottu! 👊👊👊

  2. Paluuviite: Surfskate wheels are fins | Surf & Skate & Snow

  3. Paluuviite: EPS epoksilainelaudat – OFFSHORE.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s