Ylläpidä energiaa

Kun surfskate asentosi on oikea ja surffitekniikkasi kohdallaan pystyt ylläpitämään lainelautailua vastaavilla kropan liikkeillä liike-energiaa samaan tapaan kuin lainelaudalla vedessä. Surf skatessa on lähes 100% kysymys liike-energian ylläpitämisestä ja hyödyntämisestä aivan kuten lainelautailussakin. Opittuasi tekniikan pienet ylämäetkään ei haittaa. Yksi parhaista paikoista opetella energian välittämistä ja hyödyntämistä on pumptrackit. Samalla harjoitteella tulee opittua lainelautailun kääntämistekniikkaa pumptrack radan mutkissa ja kaarissa siten että vauhti säilyy. Puolessa tunnissa toistojen määrä on lähes satakertainen vedessä tapahtuvaan harjoitteeseen verrattuna. Alaolevassa videossa osa surfskateilusta tapahtuu  ylämäkeen mm aloituskuvan kohdassa.

Mikäli liikeratasi on perus skateboard eli pivot/kick turnejä ei sillä ole mitään tekemistä lainelautailua kehittävän skeittauksen kanssa vaan se on normaalia skeittausta. Normaali skate tekniikassa energiapisteet ovat eri kohdissa sekä painotus erilainen.

surfskate pumptrack

Kaarissa surf skateillessa ei kuulu nostaa eturenkaita missään vaiheessa vaan liikkeet ovat ”lipalla” sulavia. Surf skatea ohjataan ja painotetaan paljon takajalalla samaan tapaan kuin lainelautaa eli juuri päinvastaisesti kuin normaalia skeittilautaa esim poolissa. Tämän takia on erittäin tärkeää tärkeää, että surfskatessa on kunnollinen tarkoitukseen suunniteltu kicktail. Pooliskeittaus voi jopa haitata lainelautailua sillä pooliskeittauksen tekniikka on lähes päinvastainen kuin lainelautailussa.

surf energia

Lainelautaillessa compress-extend tekniikka on sama kuin surfskatessa. Pohjakäännös on kaikkein tärkein liike sillä bottom turn vie sinut aallon (kaaren) harjalle. Aallon lipalla, harjalla, facen huipulla kevennetään ja vauhti haetaan seuraavaan käännökseen, cutbackiin tai trikkiin bottom turnillä hyödyntäen aaltoa alaspäin ajettaessa saatua vauhtia eli energiaa. Käyttämällä oikeaoppista yläkropan tekniikkaa yhdistettynä oikein ajoitettuun compressio- ja extend liikkeisiin vauhti aallolla pysyy samana tai jopa kasvaa. Tätä liikettä (energiaa) ja bottom turnistä haettavaa vauhtia voi parhaiten harjoitella Offshoressa sijaitsevalla vanerisella Tyrsky aallolla. Syksyn aikana aloitamme varsinaiset harjoittelusessiot (100e / 4 henkilöä) aallollamme. Ilmoittaudu etukäteen sillä opetussessioita on rajallinen määrä.

 

 

 

 

Kategoria(t): Surfskate Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s