Sabre 38 trukki review by Oba

Sabre 38

Korkealaatuisten trukkien ja bushingien valmistaja, Sabre, on hiljattain julkaissut uuden CF-38 nimellä kulkevan baseplaten mallistoonsa. Uusi, madallettu 38-asteinen plate on suunniteltu Sabren 190mm hangeria varten, mutta viimeistään pivot cupin vaihdon jälkeen toimii useimpien Randal-geometrialla varustettujen RKP-hangerien kanssa.

Rakennetta

Baseplateissa on käytetty samaa, madallettua rakennetta joka on nähty aiemmin ainakin G.O.G:n ja Pogon CNC-plateissa, ja Sabre rakensikin omat platensa Pogon lisenssillä lisäten vielä joitain pieniä parannuksia. Madallus tarkoittaa käytännössä sitä, että tasaisen pohjan sijaan keskellä baseplaten pohjaa kulkee uloke, johon pivot cup on upotettu. Tämä tekee trukista käytännössä hyvin matalan, mutta sen kiinnittäminen topmount-lautaan on mahdotonta ilman erikoismuotoiltua korotuspalaa. Näitä korotuspaloja tulee mukana runsaasti, 3kpl per baseplate (2x 7mm ja 1x 3mm). Dropthrough-lautaan trukit ovat kuitenkin kiinnitettävissä suoraan pohjaan ilman korotuspaloja, luoden mielenkiintoisen hybridin dropthrough- ja topmount- kiinnityksen välillä.
Baseplatejen valmistukseen käytetty tekniikka on skeittimaailmassa harvinainen, kenties jopa uniikki. ”Cold Forge”-tekniikalla (jätän termien avaamisen ja suomentamisen ammattikoululaisille) valmistetut baseplatet vastaavat viimeistelyltään kalliita CNC-työstettyjä trukkeja, ohittaen jopa tiettyjä halvempia malleja. CNC-trukit pyörivät kuitenkin vielä selvästi eri hintaluokassa, Sabrejen ollessa huomattavasti halvemmat. Pivot cup istuu heilumatta kolossaan, ja kingpin on jykevästi kiinnitetty. Sabre, monista muista valmistajista poiketen, ei käytä irroitettavaa kingpiniä. Sabren itsensä mukaan tämä johtuu siitä, että irti olevaa kingpiniä on vaikea saada täysin heilumattomaksi, ja Sabren oma kingpin on tarpeeksi pitkä kaikkia vakiokokoisia (16mm) bushingeja varten. Kiinnitettyä kingpiniä ei tietysti pääse vaihtamaan (helposti) sen kuluessa, mutten muista kuulleeni että kukaan olisi saanut katkaistua Sabren kingpiniä käytössä. Lisäksi CF-38:ssa on vielä käytetty vahvempaa, onttoa kingpiniä.

Käytössä

Seuraavaksi täytyi tietysti valita dekki, johon trukit laittaisin. 38 on siinä määrin matala RKP-trukin aste*, että lievillä kallistuksilla ei vielä käännyttäisi ihan hirveästi jos wheelbase ei ole tarpeeksi lyhyt. Päädyin täten lyhyehköllä 25wb:llä varustettuun Lush Machineen. 2x 7mm koropalalla trukit olivat vielä hieman matalammat kuin Sabren 45-asteiset tai Gunmetalin 50-asteiset.
Trukkien matalasta asteesta johtuen laitoin kumeiksi suoraan Sabren R-barrelit kuppiprikalla, jolloin trukit tuntuivat vielä huomattavan löysiltä (75 kiloni alla). Kuppiprikan ansiosta vältyin kuitenkin täpärästi wheelbiteltä, vaikka alla olivat järeät 72mm Cult Death Rayt ja pompin yhdellä jalalla etutrukin päällä. Siis ilman cutoutteja rakennetussa topmountissa! Huippua!
Ensimmäisenä kokeilin trukkeja Boschissa perus freerideen. Slaidaaminen trukeilla jotka vaativat paljon kallistusta kääntyäkseen tuntui aluksi oudolta, mutta totuttelun jälkeen homma alkoi jopa toimia. Varsinkin toeside speedcheckkeihin oli mukava lähteä, kun lautaa sai kallistaa kunnolla. Tuli myös empiirisesti jälleen todettua, että matalat trukit matalalla kulmalla pitävät vähemmän ja lähtevät slaidiin helpommin.
Yllätyin kuitenkin merkittävästi siitä, miten hyvin trukit kääntyivät matalasta asteestaan huolimatta. Ehkä synä oli Sabren hangerien positiivinen rake, tai Sabrejen yleinen miellyttävä tuntuma. Mystistä.
Illalla lähdin vielä yksin ottamaan selvää, miten trukit kestävät vauhtia. Odotukseni olivat korkealla, olihan Lush Longboardsin Rob Borek laskenut näillä aiemmin lähes 100km/h pultattuna Lush Sequeliin. Itselläni trukit olivat tietysti yhä kiinni Machinessa.
Sanotaan vaikka näin, että trukit eivät pettäneet. Pimeydestä ja kovahkosta vauhdista huolimatta en tuntenut pienintäkään twitchiä tai wobblea. Käännökset sujuivat pehmeästi ilman vispaamista.

Fiilikseni trukeista ovat siis jokseenkin hämmentyneet. Kääntyvät kivasti hitaissakin vauhdeissa, mutta eivät muutu arvaamattomiksi vauhdin kasvaessa. Kivaa. Asiaan palataan vielä kun toinen testihenkilömme on kokeillut trukkeja kunnolla pidemmässä ja matalemmassa laudassa. Sabrelta on piakkoin tulossa myös 180mm RKP-hangeri, sekä 170mm ja 180mm Indy-tyyliset TKP-trukit. Näitä tullaan myös testaamaan kunhan ilmestyvät ja saapuvat Suomeen.

* Trukkien kulma mitataan hangerin pivotin suhteesta baseplateen. Esim. 0-asteisessa trukissa kingpin osoittaisi suoraan maata kohti, ja hangeri olisi samansuuntainen baseplaten kanssa. 0-asteinen trukki kallistuisi, muttei kääntyisi ollenkaan. 90-asteisessa trukissa kingpin taas olisi yhdensuuntainen baseplaten kanssa, kun taas hangeri olisi siihen nähden 90-asteessa. Tällaisella trukilla ei pystyisi kääntymään, sillä sitä ei olisi mahdollista kallistaa. Useimmat peruskäytössä olevat RKP-trukit ovat n. 50-asteisia. Mitä matalampi trukin kulma on, sitä vähemmän se kääntyy per X määrä kallistusta. Käytännössä matalampikulmainen trukki ei siis reagoi niin ärhäkästi laudan kallistuksiin, ja on täten tietyssä mielessä vakaampi. RKP-trukkeja valmistetaan harvoin alle 35-asteisina.
Trukeissa käytettävät trukkikumit, bushingit, tuntuvat sitä pehmeämmiltä mitä matalampiasteisessa trukissa niitä käytetään. Tämä johtuu siitä, että matala-asteisessa trukissa käyttäjä pystyy suoremmin vaikuttamaan kumeihin painollaan.

Advertisement
Kategoria(t): Longboard Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s